Voor de beste ervaring schakelt u JavaScript in en gebruikt u een moderne browser!
Je gebruikt een niet-ondersteunde browser. Deze site kan er anders uitzien dan je verwacht.

Marleen Gillebaart onderzocht situaties waarin mensen een voorkeur hebben voor het bekende, of juist voor iets nieuws. Ze laat zien dat deze voorkeur beïnvloed kan worden: wanneer mensen gefocust zijn op groei en exploratie kiezen zij voor iets nieuws. Wanneer mensen echter gefocust zijn op veiligheid prefereren ze het bekende.

Kerngegevens van evenement Voorkeur voor het nieuwe of het vertrouwde is te beïnvloeden
Datum 26 juni 2012
Tijd 14:00 -14:00
Locatie Agnietenkapel

Marleen Gillebaart onderzocht situaties waarin mensen een voorkeur hebben voor het bekende, of juist voor iets nieuws. Van oudsher wordt aangenomen en is ook aangetoond dat mensen een voorkeur hebben voor het bekende: dit is comfortabeler, makkelijker en veiliger. Nieuwe ervaringen bieden echter mogelijkheden tot leren en ontwikkeling. Er moeten daarom situaties bestaan waarin mensen iets nieuws boven iets bekends verkiezen. Gillebaart laat zien dat de voorkeur van mensen voor iets nieuws versus iets bekends beïnvloed kan worden. Wanneer mensen gefocust zijn op groei en exploratie kiezen zij voor iets nieuws, en vinden het bekende minder leuk. Wanneer mensen echter gefocust zijn op veiligheid, prefereren ze het bekende. Deze focus kan veranderen door mensen na te laten denken over macht en onmacht, en over ambities en verplichtingen. De resultaten van Gillebaart hebben diverse implicaties voor bijvoorbeeld consumentenonderzoek. Gillebaart toont ook dat nieuwheid tot zowel meer als minder creativiteit kan leiden: dit hangt af van de match tussen het soort creativiteit en de manier van denken die met nieuwheid gepaard gaat.

Agnietenkapel

Oudezijds Voorburgwal 229 - 231
1012 EZ Amsterdam

Deelname

Toegang vrij

Mw. M. Gillebaart