Voor de beste ervaring schakelt u JavaScript in en gebruikt u een moderne browser!
Je gebruikt een niet-ondersteunde browser. Deze site kan er anders uitzien dan je verwacht.

Hoewel vmbo-docenten in de praktijk zelden gedifferentieerde hulp geven, kunnen ze dit wel in korte tijd leren. Zo blijkt uit het promotieonderzoek van Janneke van de Pol.

Kerngegevens van evenement vmbo-docenten leren gedifferentieerde hulp geven
Datum 28 september 2012
Tijd 12:00

In een klas met zo’n 30 leerlingen is het geven van gedifferentieerde hulp, ook wel ‘scaffolding’ (letterlijk: steiger of ondersteuning), noodzakelijk. Om gedifferentieerde hulp te kúnnen geven, moet eerst het niveau van een leerling ingeschat worden. Deze eerste diagnosestap wordt echter door veel docenten overgeslagen, waardoor hulp vaak óf te moeilijk óf te makkelijk is. Met behulp van een concreet stappenmodel waarbij de diagnosestap een cruciale eerste stap vormt, leerden meer dan 20 vmbo-docenten succesvol hulp op maat te geven.

Leerlingen profiteren van gedifferentieerde hulp: zij blijken gedifferentieerde hulp te waarderen. Wel kost gedifferentieerde hulp geven tijd. Hierdoor lopen andere leerlingen het risico om afgeleid te raken omdat zij moeten wachten op hulp. Desalniettemin bleek gedifferentieerde hulp wel de potentie te hebben om de prestaties van leerlingen te verbeteren.

Mw. J.E. van de Pol: Scaffolding in teacher-student interaction. Promotoren zijn mw. prof. dr. M.L.L. Volman en  dhr. prof. dr. J.J. Beishuizen (VU).

Locatie: Agnietenkapel, Oudezijds Voorburgwal 231, Amsterdam.