Voor de beste ervaring schakelt u JavaScript in en gebruikt u een moderne browser!
Je gebruikt een niet-ondersteunde browser. Deze site kan er anders uitzien dan je verwacht.

Voor jonge tweede-taalleerders (anderstalige kleuters die Nederlands leren) is het van belang om nieuwe woorden zeer vaak te herhalen en deze woorden ook als losse woorden te laten horen, stelt Sylvia Bacchini in haar proefschrift.

Kerngegevens van evenement Herhaling essentieel voor vergroten woordenschat anderstalige kleuters
Datum 7 december 2012
Tijd 11:00
Locatie Aula - Oude Lutherse kerk

Om een leerachterstand te voorkomen is vergroting van de woordenschat bij anderstalige kinderen essentieel. Bacchini voerde drie onderwijsexperimenten uit om te kijken welke factoren de groei van de Nederlandse woordenschat bij anderstalige kleuters kunnen bevorderen.

Jonge kinderen kunnen bij het leren van nieuwe woorden het beste geholpen worden door woorden heel vaak aan te bieden (veel vaker dan tot nu toe gebruikelijk), de woorden ook los aan te bieden (dus niet alleen in de context van zinnen of verhalen), de woorden van verloop van tijd weer te herhalen (bijvoorbeeld na een paar dagen of een paar weken), en de computer in te schakelen bij het aanbieden en herhalen van de woorden.

Het meest effectieve computerprogramma, die met een hoge frequentie en een aanbod van losse woorden, duurt slechts zes minuten. Het tijdsaspect is belangrijk, aangezien de tweede-taalleerders in veel kortere tijd hun woordenschat moeten vergroten dan moedertaalsprekers. Toekomstig onderzoek zou zich kunnen richten op het effect van mogelijke combinaties van computerprogramma’s en leerkrachtactiviteiten.

 

Mw. S. Bacchini: Eerste hulp bij tweede taal. Experimentele studies naar woordenschatdidactiek voor jonge tweede-taalverwervers. Promotor is dhr. prof. dr. F. Kuiken

Aula - Oude Lutherse kerk

Singel 411
1012 XM Amsterdam

Deelname

Toegang vrij