Voor de beste ervaring schakelt u JavaScript in en gebruikt u een moderne browser!
Je gebruikt een niet-ondersteunde browser. Deze site kan er anders uitzien dan je verwacht.

Slechts 6% van de Nederlanders plaatst regelmatig politieke inhoud online via participatieve media als Twitter, weblogs en sociale netwerken zoals Facebook en Hyves.

Kerngegevens van evenement Slechts 6% bevolking plaatst regelmatig politieke inhoud op participatieve media
Datum 26 februari 2013
Tijd 14:00
Locatie Agnietenkapel

Dit blijkt uit onderzoek van Tom Bakker onder meer dan 2000 Nederlanders naar het gebruik van weblogs, Twitter, forums, comments en sociale netwerken . De relatief kleine groep van ‘actieve’ mensen is vaker hoogopgeleid, heeft meer politieke interesse, praat vaker over politiek, kijkt vaker televisienieuws en consumeert vaker online-nieuws, en heeft meer politiek zelfvertrouwen. Kortom: de lage participatiegraad gecombineerd met de achtergrondkenmerken van de actieve gebruikers suggereert dat participatieve media er niet voor zorgen dat grote groepen burgers die normaal gesproken niet politiek mee zouden doen, nu opeens wel gemobiliseerd raken. Verder blijken psychologische kenmerken een rol te spelen: individuen die extravert zijn en meer openstaan voor nieuwe ervaringen, zijn eerder geneigd actief politiek gebruik te maken van participatieve media.

 

Politieke blogs

Bakker onderzocht ook de inhoud van politieke blogs die Nederlandse burgers bijhielden. Uit zijn analyse blijkt dat veel blogs persoonlijk getint zijn (geschreven in de ik-vorm), vaak meningen bevatten en weinig interactief zijn (reacties komen zelden voor). De meeste bloggers houden zich niet bezig met journalistiek onderzoek (interviewen, originele bronnen citeren, het beschrijven van gebeurtenissen in reportagevorm), maar maken vooral gebruik van reguliere nieuwsmedia. De bloggers die wel hun eigen content produceren, concentreren zich veelal op lokale politiek. De ‘gemiddelde’  blogger is een man tussen de 40 en 60 jaar.

Ook onderzocht Bakker waarom burgers over politiek bloggen. De meeste bloggers beschouwden hun blogactiviteiten niet als een vorm van (burger-)journalistiek. De meerderheid heeft niet het idee dat hun blog invloed heeft op de reguliere media of de politiek. Persoonlijke motivaties, zoals bloggen om eigen ideeën en gedachten te structureren en vast te leggen, blijken zeer belangrijk. Het aandeel van bloggers dat regelmatig informatie uit de eerste hand publiceert, is klein.

 

Dhr. T.P. Bakker: Citizens as political participants. The myth of the active online audience? Promotor is dhr. prof. dr. K.J. Schönbach. Co-promotor is dhr. prof. dr. C.H. de Vreese.

Agnietenkapel

Oudezijds Voorburgwal 229 - 231
1012 EZ Amsterdam

Deelname

Toegang vrij