Voor de beste ervaring schakelt u JavaScript in en gebruikt u een moderne browser!
Je gebruikt een niet-ondersteunde browser. Deze site kan er anders uitzien dan je verwacht.

Daan Muntinga deed onderzoek naar consumentengedrag op sociale media. Centraal in zijn onderzoek staan Consumers’ Online Brand-Related Activities (COBRA’s). Met deze term wordt het consumeren, contribueren en creëren van merkgerelateerde content op sociale media bedoeld.

Kerngegevens van evenement Hoe kunnen bedrijven consumenten voor zich winnen op social media?
Datum 19 april 2013
Tijd 14:00
Locatie Agnietenkapel
Ruimte Locatie

De belangrijkste voorspellers van COBRA’s  zijn de motieven van consumenten. Er zijn twee bronnen van motivatie: intern en extern. Extrinsieke motivatie komt voort uit een externe bron, bijvoorbeeld het vooruitzicht op beloning of straf. Intrinsieke motivatie (behoeften/gratificaties) ontstaat vanuit een persoon of het gedrag zelf, bijvoorbeeld de behoefte om op de hoogte te blijven van informatie over je sociale omgeving of de behoefte om bij een groep te horen. Muntinga stelt dat vooral intrinsieke motieven belangrijke drijfveren zijn voor COBRA’s.

Informatie en entertainment zijn de belangrijkste intrinsieke motieven. Daarna volgen persoonlijke identiteit, sociale integratie en interactie, en empowerment. Het relatieve belang van intrinsieke en extrinsieke motivatie is afhankelijk van het soort gedrag. Zeer actief gedrag zoals het maken van merkgerelateerde video’s en het uploaden daarvan op YouTube is voornamelijk intrinsiek gemotiveerd.

Passief merkgerelateerd gedrag, zoals het lezen van reviews van producten wordt daarentegen meer gedreven door extrinsieke factoren. De motieven voor het actief zijn met merken op sociale media zijn niet fundamenteel anders dan de motieven voor het actief zijn met andere zaken op sociale media. Hoewel merken met bepaalde merkpersoonlijkheidskenmerken (zoals romantisch, sentimenteel, actief, dynamisch en innovatief) worden gezien als meer social mediable, is het merk zelf geen bepalende factor. Merkgerelateerd gedrag op sociale media draait meer om het vervullen van behoeften (de eerder genoemde motivaties) dan om het merk zelf.

 

Dhr. D.G. Muntinga: Catching COBRAs.  Promotor is mw. prof. dr. E.G. Smit. Co-promotor is mw. dr. M. Moorman.

Agnietenkapel

Ruimte Locatie

Oudezijds Voorburgwal 229 - 231
1012 EZ Amsterdam

Deelname

Toegang vrij