Voor de beste ervaring schakelt u JavaScript in en gebruikt u een moderne browser!
EN

Excellente leerlingen die de keuze krijgen om in plaats van bepaalde lesuren zelfstandig te werken aan projecten die ze zelf hebben gekozen, scoren hogere cijfers op de middelbare school dan leerlingen die deze keus niet krijgen. Dit concludeert Ferry Haan in zijn onderzoek naar excellentiebeleid in het voortgezet onderwijs.

Detail Summary
Datum 6 juni 2018
Tijd 13:00
Locatie Aula - Oude Lutherse kerk

In het onderzochte excellentiebeleid worden leerlingen licht gecoacht door docenten, die de leerlingen zelf gekozen hebben. De leerlingen bepalen zelf wanneer ze welke lessen overslaan om aan hun project te werken. De resultaten van dit beleid zijn volgens Haan niet alleen voelbaar op de middelbare school. Hij vond dat leerlingen door het excellentiebeleid kiezen voor ambitieuzere studies en hierdoor gemiddeld een 9 procent hoger startsalaris kunnen verwachten dan de leerlingen die niet meededen het excellentiebeleid. Het effect werkt dus door tot op de arbeidsmarkt.

Dhr. F.H.G. Haan: In Pursuit of Excellence: Four (Natural) Experiments in the Economics of Education. Promotor is prof. dr. E.J.S. Plug. Copromotor is dr. A.S. Booij.

Deelname

Toegang vrij

Aula - Oude Lutherse kerk
Aula - Oude Lutherse kerk

Ruimte Locatie

Singel 411
1012 XM Amsterdam

Download de samenvatting (PDF, EN)