Voor de beste ervaring schakelt u JavaScript in en gebruikt u een moderne browser!
EN

Eveline Boers-Visker onderzoekt het verwerven van Nederlandse Gebarentaal (NGT) als tweede taal door volwassen NGT-leerders die een gesproken taalachtergrond hebben. Deze leerders zijn bimodale taalleerders: ze verwerven een nieuwe taal in een nieuwe modaliteit, de visueel-ruimtelijke modaliteit, die verschilt van de oraal-aurale modaliteit waarmee ze bekend zijn. Zij moeten, naast de gebruikelijke uitdagingen die gepaard gaan met het leren van een tweede taal, omschakelen naar een andere modaliteit.

Detail Summary
Datum 19 juni 2020
Tijd 13:00

Een van de modaliteitsspecifieke linguïstische kenmerken die wel in gebarentalen maar niet in gesproken talen te vinden zijn, is het gebruik van de ruimte om grammaticale en ruimtelijke relaties uit te drukken. Er is weinig bekend over hoe L2 leerders van een gebarentaal de taalelementen die samenhangen met dit ruimtegebruik verwerven en hoe deze taalelementen onderwezen zouden moeten worden. Boers-Visker wil deze kloof dichten met haar onderzoek.

Op zoek naar een proefschrift? Kijk dan hier.

Mw. E.M. Boers-Visker: Learning to Use Space: A Study into the SL2 Acquisition Process of Adult Learners of Sign Language of the Netherlands. Promotoren zijn prof. dr. E.M. van den Bogaerde en prof. dr. H.C.J. de Graaff. Copromotor is dr. R. Pfau.

Online verdediging

Vanwege de situatie rondom het coronavirus vinden de promoties aan de UvA niet – zoals gebruikelijk – plaats in Agnietenkapel of Aula. De promovendi verdedigen van achter hun pc of laptop thuis op het online platform ZOOM hun proefschrift tegenover hun begeleiders en de andere leden en de voorzitter van de promotiecommissie.

De promotie is op het aangegeven tijdstip live mee te kijken op YouTube. Na afloop van de promotie wordt de link gedeactiveerd en wordt de livestream verwijderd.

Download de samenvatting (pdf, 7 p.)