Dhr. dr. P. Romijn is per 1 januari 2002 benoemd tot hoogleraar Geschiedenis van de 20e eeuw, in het bijzonder betreffende de geschiedenis van het openbaar bestuur in tijden van oorlog en crises, aan de Faculteit der Geesteswetenschappen.
Dhr. dr. P. Romijn (1955) is per 1 januari 2002 benoemd tot hoogleraar Geschiedenis van de 20e eeuw, in het bijzonder betreffende de geschiedenis van het openbaar bestuur in tijden van oorlog en crises, aan de Faculteit der Geesteswetenschappen van de Universiteit van Amsterdam (UvA). Hij gaat deze nieuwe leerstoel één dag in de week bekleden.

Peter Romijn ging in 1982 na zijn studie Geschiedenis aan de Rijksuniversiteit Groningen (RUG) als onderzoeker werken aan de RUG. Sinds 1985 is Romijn verbonden aan het Rijksinstituut voor Oorlogsdocumentatie (RIOD), sinds 1999 het Nederlands Instituut voor Oorlogsdocumentatie (NIOD), waar hij begon als wetenschappelijk medewerker.
In 1989 promoveerde Romijn aan de RUG op het proefschrift Snel, Streng en Rechtvaardig. Politiek beleid inzake de bestraffing en reclassering van 'foute' Nederlanders 1940-1945. In 1991 werd het proefschrift bekroond met een Studieprijs van de Stichting Praemium Erasmianum. Sinds 1996 is Romijn hoofd van de afdeling Onderzoek en tevens adjunct-directeur van het RIOD/NIOD. Thans legt hij de laatste hand aan het boek 'Burgemeesters in oorlogstijd', dat in 2002 zal verschijnen.