Dhr. dr. M.A.F. Rutten is per 1 april 2002 benoemd tot hoogleraar Sociologie, in het bijzonder de comparatieve sociologie van Azië, aan de Faculteit der Maatschappij- en Gedragswetenschappen.
Dhr. dr. M.A.F. Rutten (1958) is per 1 april 2002 benoemd tot hoogleraar Sociologie, in het bijzonder de comparatieve sociologie van Azië, aan de Faculteit der Maatschappij- en Gedragswetenschappen van de Universiteit van Amsterdam (UvA). Hij volgt Jan Breman op, die vorig jaar met emeritaat is gegaan.

Mario Rutten studeerde in 1984 af in de sociologie aan de Erasmus Universiteit Rotterdam. Als fellow van de Stichting voor Wetenschappelijk Onderzoek van de Tropen en Ontwikkelingslanden (WOTRO) deed hij promotieonderzoek in West-India. Hij promoveerde in 1991 cum laude aan de UvA op het proefschrift 'Capitalist Entrepeneurs and Economic Diversification: Social Profile of Large Farmers and Rural Industrialists in Central Gujarat, India'.
Daarna werd hij Akademie-Onderzoeker vanwege de Koninklijke Nederlandse Akademie van Wetenschappen (KNAW) aan het Centrum voor Azië-Studies (CASA) van de UvA om vergelijkend onderzoek te doen onder ondernemers op het platteland van West-India, Java en Noord-Maleisië. In 1997 volgde een aanstelling als hoofd van de Branch Office Amsterdam van het International Institute for Asian Studies (IIAS) en werd hij researchmanager bij het CASA en de Amsterdamse School voor Sociaal-wetenschappelijk Onderzoek. Vanaf 1998 heeft Rutten uitgebreid onderzoek gedaan in India en Engeland naar de sociale relaties tussen Indiase immigranten in Londen en hun familieleden op het platteland van India. Vanaf februari 1999 was hij een jaar lang fellow aan het Nordic Institute of Asian Studies in Kopenhagen. In die functie verzorgde hij onder andere colleges aan universiteiten in Denemarken, Noorwegen, Zweden, Finland en Letland. In 2000 werd hij universitair docent, later in het jaar gevolgd door een aanstelling als universitair hoofddocent bij de afdeling Sociologie en Antropologie van de UvA. Rutten is sindsdien ook directeur van het Platform ASiA (Azië-Studies in Amsterdam) van de UvA. Onlangs is hij begonnen met een onderzoek naar de gevolgen van de Aziatische crisis voor arbeid en ondernemers op het platteland van Centraal-Java.