Dhr. dr. W.M.C. van Aalderen is per 1 juni 2002 benoemd tot hoogleraar Kindergeneeskunde aan de Faculteit der Geneeskunde.

Dhr. dr. W.M.C. van Aalderen (1952) is per 1 juni 2002 benoemd tot hoogleraar Kindergeneeskunde aan de Faculteit der Geneeskunde van de Universiteit van Amsterdam (UvA). Het gaat om een nieuwe leerstoel.

Willem van Aalderen volgde na zijn artsexamen aan de Rijksuniversiteit Groningen (RUG) de opleiding Kindergeneeskunde en daarna de opleiding Kinderlongziekten. In 1987 werd hij aangesteld als kinderarts op de pediatrische intensive care van de Beatrix Kinderkliniek van het Academisch Ziekenhuis Groningen.
Hij promoveerde in 1989 aan de RUG op het proefschrift 'Nocturnal asthma in children'.
In 1994 volgde een aanstelling als universitair hoofddocent en werd hij hoofd van de afdeling Kinderlongziekten in de Beatrix Kinderkliniek. Sinds 1998 is Van Aalderen verbonden aan het Emma Kinderziekenhuis in het AMC/UvA in Amsterdam als plaatsvervangend hoofd van de afdeling Kindergeneeskunde.
Het wetenschappelijk onderzoek van Van Aalderen richt zich in het bijzonder op de verschillende facetten van chronische aandoeningen van de luchtwegen, zoals astma, cystic fibrosis en longschade bij te vroeg geboren kinderen.
In 2000 werd Van Aalderen tevens voorzitter van de Commissie Kwaliteit van de Nederlandse Vereniging voor Kindergeneeskunde. Die commissie garandeert en continueert de kwaliteit van zorg binnen kinderartsenpraktijken in Nederland. In dat jaar werd hij ook lid van de commissie Zorg en Preventie van het Nederlands Astma Fonds.