Mw. dr. J.E.M. Kolk (1965) is per 1 mei 2002 benoemd tot hoogleraar Duurzame bedrijfsvoering aan de Faculteit der Economische Wetenschappen en Econometrie van de Universiteit van Amsterdam (UvA). Het gaat om een nieuwe leerstoel.

Ans Kolk studeerde in 1990 af in Internationale betrekkingen aan de Universiteit van Amsterdam, waarna ze aan de UvA aan haar promotieonderzoek begon bij de afdeling Internationale Betrekkingen. Ze promoveerde in 1996 op het proefschrift 'Forests in international environmental politics. International organisations, NGO’s and the Brazilian Amazon'. Daarna werd ze onderzoeker en universitair docent bij het Wetenschappelijk Instituut voor Milieumanagement van de UvA, in 1999 gevolgd door een aanstelling als universitair hoofddocent.

De nieuwe leerstoel richt zich op de wijze waarop ondernemingen omgaan met milieu en sociaal-ethische vraagstukken. Met de instelling van de leerstoel onderstrepen faculteit en universiteit het belang van een integratieve benadering van de bedrijfskunde op onderzoeks- en onderwijsgebied, die in de Amsterdam graduate Business School en de nieuwe opleiding Bedrijfskunde vorm zullen krijgen.

Ans Kolk heeft zich in de afgelopen jaren gericht op onderzoek en onderwijs op het terrein van milieumanagement en maatschappelijke verantwoordelijkheid, met speciale aandacht voor multinationale ondernemingen en hun strategisch gedrag. Haar onderzoek heeft geresulteerd in een reeks publicaties in internationale wetenschappelijke tijdschriften en managementbladen, alsmede een boek over milieumanagement dat bij Financial Times Prentice Hall is verschenen.

Al ruim een decennium wordt binnen de Faculteit der Economische Wetenschappen en Econometrie aandacht besteed aan een bedrijfskundige benadering van milieuvraagstukken, aanvankelijk vooral via kortlopende en postdoctorale cursussen, onder meer de eenjarige deeltijdopleiding milieuaccountancy. In de loop der jaren heeft een verbreding plaatsgevonden naar duurzame bedrijfsvoering vanuit een integratie in de diverse bedrijfskundige disciplines.