Dhr. prof. dr. P. Eikelenboom is in juni 2002 benoemd tot hoogleraar Neuropsychiatrie aan de Faculteit der Geneeskunde.

Dhr. prof. dr. P. Eikelenboom (1946) is in juni 2002 benoemd tot hoogleraar Neuropsychiatrie aan de Faculteit der Geneeskunde van de Universiteit van Amsterdam (UvA).

Eikelenboom is sinds 1975 verbonden aan de Vrije Universiteit (VU), aanvankelijk als wetenschappelijk medewerker bij de afdeling Celbiologie, vanaf 1978 als arts-assistent psychiatrie. Hij promoveerde in 1978 aan de VU op het proefschrift 'The peripheral lymphoid organs'.
In 1983 werd hij geregistreerd als psychiater en kreeg hij een aanstelling in de Valeriuskliniek, in dienst bij de vakgroep Psychiatrie van de VU. In 1991 werd Eikelenboom benoemd tot bijzonder hoogleraar Gerontopsychiatrie aan de VU, in 2000 gevolgd door een benoeming tot strategisch hoogleraar op dat vakgebied.
In zijn onderzoek richt Eikelenboom zich in het bijzonder op de pathogenese van de ziekte van Alzheimer. Binnen de Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek is hij actief als lid van het NWO-programma ‘Geheugenprocessen en dementie’ en als lid van de beoordelingscommissie Medische Wetenschappen.