Dhr. prof. dr. F.W. Boterman (1948) is per 1 april 2003 op persoonlijke titel benoemd tot deeltijdhoogleraar Moderne geschiedenis van Duitsland na 1750 aan de Faculteit der Geesteswetenschappen van de Universiteit van Amsterdam (UvA).

Frits Boterman studeerde in 1977 af in de nieuwe geschiedenis aan de UvA en was daarna negen jaar docent geschiedenis aan een lyceum in Amsterdam. Tussen 1986 en 1991 is hij gedeeltelijk als universitair docent, gedeeltelijk als assistent-in-opleiding, verbonden geweest aan de toenmalige Faculteit der Letteren van de UvA. Boterman promoveerde in 1992 aan de UvA op het proefschrift Oswald Spengler en ‘Der Untergang des Abendlandes’. Cultuurpessimist en politiek activist. Na zijn promotie is hij korte tijd als onderzoeker verbonden geweest aan de Erasmus Universiteit Rotterdam. In 1993 volgde een aanstelling als universitair docent aan de UvA bij het Documentatiecentrum voor Nieuwste Geschiedenis. In 1997 werd hij benoemd tot bijzonder hoogleraar Nieuwste Duitse geschiedenis, in het bijzonder de Nederlands-Duitse betrekkingen, aan de Rijksuniversiteit Groningen. Sinds 1998 is Boterman universitair docent Nieuwe en nieuwste geschiedenis aan de UvA. Door zijn benoeming tot hoogleraar aan de UvA zal Boterman de bijzondere leerstoel in Groningen niet langer bekleden.