Dhr. dr. J.J.C.M.H. de la Rosette is benoemd tot hoogleraar Urologie aan de Faculteit der Geneeskunde.

Dhr. dr. J.J.C.M.H. de la Rosette (1957) is benoemd tot hoogleraar Urologie aan de Faculteit der Geneeskunde van de Universiteit van Amsterdam (UvA). Hij volgt daarmee prof. dr. K.H. Kurth op als hoofd van de afdeling Urologie van het Academisch Medisch Centrum (AMC-UvA).

Jean de la Rosette is opgeleid in de geneeskunde en urologie aan de Katholieke Universiteit Nijmegen (KUN). Vanaf 1992 is hij als uroloog en directeur verbonden aan het Centrum voor Minimaal Invasieve Urologie aan de KUN. Hij promoveerde aan de Nijmeegse universiteit in 1993.
Onder leiding van De la Rosette is het Centrum voor Minimaal Invasieve Urologie de laatste jaren uitgegroeid tot een toonaangevend (inter)nationaal instituut op het gebied van minimaal invasieve urologie, endo-urologie en laparoscopische urologie.

De la Rosette is internationaal zeer actief op het gebied van de urologie. Zo is hij onder meer lid van de International Continence Society, de American Urological Association, de European Association of Urology, de Société International d’Urologie, de WHO-commissies voor prostaatvergroting (BPH) en prostaatkanker en is hij voorzitter van de Stichting Werkgroepen Endo-urologie (SWEN) en de European Society of Uro-Technology (ESUT). In deze laatste twee functies heeft hij zich in het bijzonder tot doel gesteld om onderzoek, behandelingen en opleiding in minimaal invasieve technieken en technologieën verder te stimuleren en te verzorgen.