Dhr. dr. P.J.M. Prins is per 1 april 2003 benoemd tot hoogleraar Klinische kinder- en jeugdpsychologie aan de Faculteit der Maatschappij- en Gedragswetenschappen

Dhr. dr. P.J.M. Prins (1948) is per 1 april 2003 benoemd tot hoogleraar Klinische kinder- en jeugdpsychologie aan de Faculteit der Maatschappij- en Gedragswetenschappen van de Universiteit van Amsterdam (UvA).

Pier Prins studeerde in 1973 af in de psychologie aan de Universiteit Utrecht (UU). Hij was daarna enkele jaren wetenschappelijk medewerker Ontwikkelingspsychologie aan de UU voordat hij in 1976 dezelfde functie kreeg aan de UvA. In 1983 werd hij wetenschappelijk hoofdmedewerker Klinische psychologie. Hij promoveerde in 1984 aan de UvA op het proefschrift Verbale zelfsturing en angst bij kinderen. In dat jaar verwierf hij ook een Fulbright scholarship om onderzoek te gaan doen aan de Arizona State University in Tempe, Verenigde Staten. In 1987 volgde een aanstelling tot universitair hoofddocent Klinische kinder- en jeugdpsychologie aan de UvA.