Dhr. dr. ir. W. Bouten is per 1 december 2003 benoemd tot hoogleraar Computational biogeography and physical geography aan de Faculteit der Natuurwetenschappen, Wiskunde en Informatica.

Dhr. dr. ir. W. Bouten (1956) is per 1 december 2003 benoemd tot hoogleraar Computational biogeography and physical geography aan de Faculteit der Natuurwetenschappen, Wiskunde en Informatica van de Universiteit van Amsterdam (UvA).

Willem Bouten begeeft zich in zijn onderzoek en onderwijs op het grensvlak van de fysische geografie en de ecologie. Hij richt zich in het bijzonder op de complexe interacties tussen levende componenten (vegetatie, fauna) in het ecosysteem en hun abiotische omgeving (gesteente, bodem, water, atmosfeer). Deze interacties komen in het landschap tot uiting in een patroonvorming die met satellieten en geautomatiseerde meetmethoden kan worden waargenomen. In zijn onderzoek probeert Bouten de interacties samen te vatten in simulatiemodellen om uiteindelijk de patroonvorming met de computer na te kunnen bootsen.

Bouten werkt sinds 1981 aan de UvA. Sinds 1992 is hij werkzaam als universitair hoofddocent, eerst bij vakgroep Fysische Geografie en sinds 2001 bij het Instituut voor Biodiversiteit en Ecosysteemdynamica (IBED) van de UvA.