Dhr. dr. J.H. Sonnemans (1960) is benoemd tot hoogleraar Behavioral Economics aan de Faculteit der Economische Wetenschappen en Econometrie van de Universiteit van Amsterdam (UvA). Het gaat om een nieuwe leerstoel.

Joep Sonnemans doet onderzoek op het grensgebied van economie en psychologie. De laatste jaren is het besef doorgedrongen dat realistische aannames van de menselijke natuur, gebaseerd op psychologische theorieën, kunnen leiden tot economische theorieën en modellen die daadwerkelijk economisch gedrag beter kunnen verklaren en voorspellen. De theorieën en modellen passen binnen de economische traditie; formalistisch en gericht op een algemene theorie en ze onderscheiden zich in die zin van psychologische theorieën die vaak specifieker en minder formeel zijn.

Sonnemans was van 1986 tot 1988 als onderzoeker werkzaam op het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid. Van 1988 tot 1991 werkte hij als onderzoeker bij de afdeling Psychologie van de UvA. Sinds 1992 is Sonnemans verbonden aan het Center for Experimental Economics and political Decision making (CREED) van de UvA, eerst als postdoc, vervolgens als universitair docent en universitair hoofddocent. Hij is fellow van de interuniversitaire onderzoeksschool het Tinbergen Instituut.