Dhr. prof. dr. A. Hodgson (1948) is benoemd tot hoogleraar Accounting aan de Faculteit der Economische Wetenschappen en Econometrie.

Dhr. prof. dr. A. Hodgson (1948) is benoemd tot hoogleraar Accounting aan de Faculteit der Economische Wetenschappen en Econometrie van de Universiteit van Amsterdam (UvA).

Allan Hodgson heeft een brede achtergrond in wetenschap en bedrijfsleven. Na zijn promotie aan de Australian National University bleef hij verbonden als lecturer en senior lecturer aan deze instelling. Hij was general manager bij de University Co-operative Credit Society in Canberra en bekleedde als hoogleraar de Foundation Chair in Banking and Finance aan de Griffith University in Brisbane. Aan die universiteit was hij laatstelijk ook decaan van de Faculty of Commerce and Management en directeur van de opleiding Accounting, Banking and Finance. Verder was hij gasthoogleraar in Manchester, Glasgow, en Strathclyde (GB).

Hodgsons onderzoeksexpertise is accounting en finance op basis van econometrische studies. Hij was editor van Accounting, Accountability and Performance en heeft een uitgebreide lijst van publicaties op zijn naam staan in vrijwel alle belangrijke tijdschriften op het gebied van accounting: Journal of Financial Research, Managerial Finance, Journal of Corporate Law Services, Accounting and Finance, Journal of Business, Finance and Accounting, Accounting and Business Research, en the Journal of Multinational Financial Management.

Bij de UvA gaat Hodgson de reputatie van de Faculteit Economische Wetenschappen en Econometrie op het gebied van onderwijs en internationaal toonaangevend onderzoek in Business Studies verder uitbouwen door een vruchtbaar academisch klimaat voor internationaal onderzoek te bevorderen en een sterke band te onderhouden met de wereld van accounting en het bankwezen, en met internationale wetenschappers. Binnen het programma Accounting, Organisations and Society zal hij het gedrag van bedrijven, managers en aandeelhouders bestuderen en daarmee een bijdrage leveren aan internationale beleidsdiscussies.