Mw. dr. P. Pattynama (1948) is benoemd tot bijzonder hoogleraar Koloniale en postkoloniale literatuur- en cultuurgeschiedenis aan de Faculteit der Geesteswetenschappen van de Universiteit van Amsterdam. De leerstoel is ingesteld vanwege de Stichting Het Indisch Huis. De Stichting Het Indisch Huis, gevestigd in Den Haag, stelt zich ten doel de herinnering aan de Japanse bezetting van Nederlands-Indië en Bersiap levend te houden. Daarnaast stelt ze onder het motto ‘herinnering, ontmoeting, overdracht’ de Indische geschiedenis, literatuur en cultuur centraal.

Pamela Pattynama doet onderzoek naar persoonlijke, collectieve en culturele herinneringen aan Nederlands-Indië. Ze bestudeert de dynamiek en intertekstualiteit van de veelsoortige herinneringen aan het koloniale verleden in Nederlandse literatuur, films en levensverhalen. Uitgangspunt van het onderzoek is dat Indië geen afgesloten periode is, maar als herinnering steeds opnieuw gefabriceerd wordt in het heden. Ook bestudeert Pattynama (zelf)representatie in levensverhalen van vrouwen die de koloniale tijd in Indië hebben meegemaakt en nu in Indonesië of in Nederland wonen. Centrale onderzoeksgebieden zijn Indische mengculturen en gemengde identiteiten; concepten die ook uitgangspunt zijn van een nieuw op te zetten onderzoek naar foto’s van het dagelijks leven van families in Indië.

Pattynama is sinds 1985 werkzaam aan de UvA. Ze werkte tot 2001 als universitair docent bij de leerstoelgroep Algemene Literatuurwetenschap van de UvA. Vanaf 2001 was zij als staflid verbonden aan het Belle van Zuylen Instituut voor multiculturele en comparatieve genderstudies, waar ze ook enige tijd waarnemend hoofd was. Ze was adviseur en projectleider van uiteenlopende projecten op het gebied van Indische cultuur, interculturele competenties en gender. Thans is Pattynama verbonden aan de leerstoelgroepen Neerlandistiek, Politicologie en Media en cultuur.