Dhr. prof. dr. P. van Cayseele is benoemd tot hoogleraar Industriële organisatie aan de Faculteit der Economische Wetenschappen en Econometrie.

Dhr. prof. dr. P. van Cayseele (1958) is benoemd tot hoogleraar Industriële organisatie aan de Faculteit der Economische Wetenschappen en Econometrie van de Universiteit van Amsterdam (UvA).

Patrick van Cayseele gaat zich als hoogleraar bezighouden met het opzetten van een vijfjarig onderzoeksplan voor de vakgroep Industriële economie, dat vooral gericht is op de wetenschappelijke onderbouwing van het mededingingsbeleid. Er wordt hier samengewerkt met diverse buitenlandse universiteiten (onder ander in Leuven, Londen en Toulouse) en met Nederlandse en Europese beleidsinstanties. Daarnaast zal Van Cayseele het onderzoek van de medewerkers van de vakgroep stroomlijnen rond enkele grote thema's, zoals kartels, two-sided markets en innovatie. Onder andere het onderzoek naar netwerken en veilingen en de experimentele benadering van oligopoliemodellen worden daarin geïntegreerd.

Van Cayseele is sinds 1992 als hoogleraar Industriële organisatie verbonden aan de Katholieke Universiteit Leuven (KUL). Daarnaast is hij onder meer voorzitter van het Departement Economie van de KUL en bestuurslid van de financiële holding ARCO. Van Cayseele is verder twaalf jaar verbonden geweest aan de Raad voor de Mededinging (de Belgische tegenhanger van de Nederlandse mededingingsautoriteit NMa).