Dhr. dr. M. Bonn is per 1 juli 2005 benoemd tot bijzonder hoogleraar Ultrafast dynamics of condensed matter systems aan de Faculteit der Natuurwetenschappen, Wiskunde en Informatica.

Dhr. dr. M. Bonn (1971) is per 1 juli 2005 benoemd tot bijzonder hoogleraar Ultrafast dynamics of condensed matter systems aan de Faculteit der Natuurwetenschappen, Wiskunde en Informatica van de Universiteit van Amsterdam (UvA). De leerstoel is ingesteld vanwege de Stichting Bèta Plus.

Mischa Bonn maakt voor zijn onderzoek gebruik van nieuwe, geavanceerde lasers om complexe systemen - zoals biologische membranen en nieuwe (half)geleidende materialen - te bestuderen. Een deel van zijn onderzoek bestaat uit het leren begrijpen van interacties tussen moleculen in biologische membranen. Met behulp van geavanceerde lasertechnieken bestudeert hij het zelforganiserend gedrag van moleculen dat zorgt voor de vorming van membranen. Dit onderzoek sluit aan bij dat van dr. Rudolf Sprik aan het van der Waals-Zeeman Instituut (WZI) van de UvA.

Bij de tweede lijn van zijn onderzoek maakt Bonn gebruik van nieuwe spectroscopietechnieken in het TeraHertz-frequentiegebied. Zijn aanpak resulteert in een unieke methode om de aard en efficiëntie van het transport van elektrische ladingen in diverse materialen te bepalen, zonder de materialen onder spanning te zetten. Deze techniek is al gebruikt om verschillende materialen voor zonnecellen en andere elektro-optische apparaten zoals light-emitting diodes (LED’s) te bestuderen. Dit onderzoek is gerelateerd aan het onderzoek in de groep van prof. dr. Tom Gregorkiewicz aan het WZI.

De benoeming van Bonn tot bijzonder hoogleraar aan de UvA zorgt voor een goede basis voor verdere samenwerking op deze onderzoeksterreinen tussen het WZI en het FOM-instituut voor Atoom- en Molecuul Fysica (AMOLF).

Bonn is sinds 2004 als leider van de onderzoeksgroep Biosurface Spectroscopy werkzaam bij het AMOLF. Daarnaast is hij als universitair docent verbonden aan het Leids Instituut voor Chemisch Onderzoek (Universiteit Leiden). In 2004 werd Bonn gekozen tot lid van De Jonge Akademie van de Koninklijke Nederlandse Akademie van Wetenschappen (KNAW).