Dr. Hans Abbing is per 1 september 2005 benoemd tot bijzonder hoogleraar Kunstsociologie aan de Faculteit der Geesteswetenschappen en de Faculteit der Maatschappij- en Gedragswetenschappen.

Dr. Hans Abbing (1946) is per 1 september 2005 benoemd tot bijzonder hoogleraar Kunstsociologie aan de Faculteit der Geesteswetenschappen en de Faculteit der Maatschappij- en Gedragswetenschappen van de Universiteit van Amsterdam (UvA). De leerstoel is ingesteld vanwege de Boekmanstichting.

Hans Abbing doet onderzoek op het gebied van de kunstsociologie. Tot nog toe lag de nadruk hierbij op een sociologisch-economische benadering van de kunsten. Zijn onderzoeksresultaten publiceerde hij onder andere in het boek Why are Artist Poor. The Exceptional Economy of the Arts (2002). In zijn toekomstig onderzoek zal Abbing de nadruk leggen op zowel een sociologisch-economische als een politicologische benadering van de kunsten. In samenwerking met de Franse socioloog en politicoloog Sacha Kagan moet dit leiden tot het boek Art, What is It Good For? An Economic, Sociological and Political Study of the Arts Economy, dat waarschijnlijk in 2007 verschijnt. Hierin verklaart Abbing de eigenaardigheden van de kunsten-economie, waarbij hij in het bijzonder ingaat op de rol van machtsverschillen in en rondom de kunsten.

Abbing was van 1990 tot 2005 als universitair docent verbonden aan de vakgroep Kunst- en Cultuurwetenschappen van de Erasmus Universiteit Rotterdam. In 1996 was hij als gasthoogleraar werkzaam aan de Karl Franszen Universität in Graz (Oostenrijk). Abbing is sinds 1983 tevens actief als professioneel beeldend kunstenaar.

Voor meer informatie: www.hansabbing.nl en www.boekman.nl (zie onderstaande verwijzingen).