Dhr. dr. E. Th. van Bavel is benoemd tot hoogleraar Vasculaire biofysica aan de Faculteit der Geneeskunde.

Dhr. dr. E. Th. van Bavel (1960) is benoemd tot hoogleraar Vasculaire biofysica aan de Faculteit der Geneeskunde van de Universiteit van Amsterdam (UvA).

Ed van Bavel houdt zich bezig met de vraag hoe bloedvaten hun structuur en functie regelen, en wat er daarbij misgaat in ziektebeelden zoals hoge bloeddruk en aderverkalking. Het blijkt dat fysische krachten daarbij belangrijk zijn: de stroming van bloed veroorzaakt afschuifkrachten in de vaatwand waardoor deze gezond blijft, terwijl een te hoge bloeddruk leidt tot verdikking van de vaatwand en vernauwing van het bloedvat. Door fysisch onderzoek te combineren met methoden uit de moleculaire biologie, fysiologie en anatomie, hoopt Van Bavel een beter inzicht te krijgen in het ontstaan van vaatziekten. Een belangrijke experimentele pijler is het gebruik van kleine bloedvaten die onder fysische belasting in kweek worden gehouden, waarbij veranderingen van structuur direct geobserveerd kunnen worden. Daarnaast wordt modelwerk verricht, en zal worden getracht - in samenwerking met klinische groepen binnen het AMC - de bevindingen toe te passen bij patiënten. Het werk wordt verricht door een multidisciplinair onderzoeksteam binnen de afdeling Medische Fysica, en wordt gesteund door onder andere de Nederlandse Hartstichting. Van Bavel zal verder actief betrokken blijven bij het onderwijs, binnen de Geneeskunde maar ook binnen de masteropleiding Biomedische fysica.

Van Bavel is sinds 1989 werkzaam bij de afdeling Medische Fysica van het Academisch Medisch Centrum (AMC-UvA), sinds 2002 als universitair hoofddocent. In 1991 was hij gastonderzoeker aan de Aarhus University in Denemarken. Daarnaast is Van Bavel onder andere voorzitter van de European Society for Microcirculation. Hij is tevens lid van de redactieraad van Journal of Vascular Research en van American Journal of Physiology.