Mw. dr. M.S. Oitzl (1955) is per 1 januari 2006 benoemd tot bijzonder hoogleraar Cognitieve neurobiologie aan de Faculteit der Natuurwetenschappen, Wiskunde en Informatica van de Universiteit van Amsterdam (UvA). De leerstoel is ingesteld vanwege de Stichting Bèta Plus.

De onderzoeksinteresses van Melly Oitzl liggen op het terrein van de neurobiologie, de endocrinologie en de psychofarmacologie van de hersenen en het gedrag. Daarbij richt zij zich in het bijzonder op het functioneren van stress-systemen bij emotie, leervermogen en geheugenprocessen. Oitzl onderzoekt de invloed van life events (postnatale, acute en chronische stress) bij ratten en muizen door gedragsanalyse te combineren met endocriene, biochemische en moleculaire methoden. In 2002 ontving Oitzl - samen met dr. H.J. Krugers van het Swammerdam Institute for Life Sciences van de UvA - een NWO-subsidie voor het project Stress hormone effects on cognitive performance. In datzelfde jaar ontving zij tevens een Aspasia-subsidie van NWO voor haar onderzoek aan diermodellen voor de pathogenese van stress-gerelateerde ziektes.

Oitzl is sinds 2002 als universitair hoofddocent verbonden aan de afdeling Medische Farmacologie van het Leids Universitair Medisch Centrum (LUMC) en het Leiden / Amsterdam Center for Drug Research (LACDR). Daarnaast is zij lid van het bestuur van de European Brain and Behaviour Society (EBBS). Oitzl is tevens lid van de redactieraad van de wetenschappelijke tijdschriften Behavioural Brain Research en Physiology & Behavior.