Dhr. prof. mr. S.E. Eisma is benoemd tot bijzonder hoogleraar Effecten, markten en regulering aan de Faculteit der Rechtsgeleerdheid.

Dhr. prof. mr. S.E. Eisma (1949) is benoemd tot bijzonder hoogleraar Effecten, markten en regulering aan de Faculteit der Rechtsgeleerdheid van de Universiteit van Amsterdam (UvA). De leerstoel is ingesteld vanwege de Stichting Effecten, Markten en Regulering, een initiatief van Euronext Amsterdam N.V.

Sjoerd Eisma gaat zich richten op het signaleren van ontwikkelingen binnen de Nederlandse en internationale economie, en het in kaart brengen van het effect daarvan op de Nederlandse wet- en regelgeving. De invloed van nieuwe en bestaande wet- en regelgeving op de economie en de financiële sector in Nederland zal hierbij een belangrijk aandachtspunt zijn. De focus zal liggen op de werking van de Nederlandse kapitaalmarkt en de financiële sector in internationaal perspectief.

Eisma is sinds 1972 als advocaat en vennoot verbonden aan De Brauw Blackstone Westbroek N.V. in Den Haag. Daarnaast was hij van 1997 tot 2005 bijzonder hoogleraar Bank- en effectenrecht aan de Universiteit Leiden. Eisma deed veel onderzoek en publiceerde veel op het gebied van vennootschaps- en effectenrecht. Bovendien is hij vanaf haar oprichting nauw betrokken geweest bij de VEUO (Vereniging Effecten Uitgevende Ondernemingen).