Dhr. dr. G. Rothenberg is benoemd tot hoogleraar Heterogene katalyse en duurzame chemie aan de Faculteit der Natuurwetenschappen, Wiskunde en Informatica van de UvA.
Foto: Jeroen Oerlemans
Dhr. dr. G. Rothenberg (1967) is benoemd tot hoogleraar Heterogene katalyse en duurzame chemie aan de Faculteit der Natuurwetenschappen, Wiskunde en Informatica van de Universiteit van Amsterdam (UvA).

Gadi Rothenberg richt zich in zijn onderzoek op het ontdekken en optimaliseren van nieuwe katalysatoren en materialen voor diverse toepassingen van duurzame chemie en duurzame energie. Hij ontwikkelt methoden waarbij het combineren van experimentele en computationele gereedschappen centraal staat. Voor zijn ontdekkingen van katalysatoren voor selectieve oxidatie en zogeheten C-C coupling ontving hij de prestigieuze Marie Curie Excellence Award (2004) en de Paul N. Rylander Award (2006). Zijn nieuwe methode om verontreinigingen in grondwater te bemonsteren won in 2006 de Bayer Cropscience Innovation Award. Deze uitvinding leidde tot de oprichting van een spin-offbedrijf, Sorbisense A/S.

Rothenberg is sinds 2001 werkzaam bij de UvA. Sinds 2005 leidt hij de vakgroep Heterogene Katalyse. Hij begon zijn wetenschappelijke carrière aan de Hebrew University van Jeruzalem, waar hij toegepaste scheikunde studeerde en cum laude promoveerde. Van 1999 tot 2001 werkte hij als Marie Curie research fellow aan de University of York in Engeland. In oktober 2003 ontving hij van NWO een Vidi-subsidie. Hij is medeoprichter van twee bedrijven: Sorbisense A/S in Denemarken en Yellow Diesel B.V. in Nederland.