Dhr. dr. P.J.M. Bakker is benoemd tot hoogleraar Procesinrichting en Procesinnovatie in de zorg aan de Faculteit der Geneeskunde.
Dhr. dr. P.J.M. Bakker (1948) is benoemd tot hoogleraar Procesinrichting en Procesinnovatie in de zorg aan de Faculteit der Geneeskunde van de Universiteit van Amsterdam (AMC-UvA).

De kwaliteit van de zorg staat momenteel volop in de maatschappelijke belangstelling. Een belangrijk knelpunt in veel gezondheidsorganisaties is dat de traditionele organisatieconcepten niet meer of onvoldoende aansluiten op medische en maatschappelijke ontwikkelingen. Piet Bakker zal zich in het bijzonder richten op de organisatie van de zorg om de kwaliteit van de patiëntenzorg te ondersteunen. Zijn onderwijs en onderzoek spitsen zich dan ook toe op inrichtingsvraagstukken en de toepassing van innovatieve technologie, en hun bijdrage aan het verbeteren van de efficiency, doelmatigheid en veiligheid van de zorg.

Bakker is sinds 1982 als stafmedewerker verbonden aan de afdeling Medische Oncologie van het Academisch Medisch Centrum (AMC). Daarnaast is Bakker sinds dit jaar directeur van de afdeling Kwaliteit en Proces Innovatie van het AMC, waar hij tevens lid is van het bestuur van de Polikliniek. Ook is hij hoofd van het programma ICT-patiëntenzorg van het AMC. Bakker was eerder hoofd van het Team Innovatie en Procesmanagement en chef de clinique van de afdeling Inwendige Geneeskunde aan het AMC. Verder is hij onder meer lid van de Nederlandse Borstkanker Onderzoek Groep, een initiatief van de Integrale Kanker Centra.