Mw. prof. dr. A. Mol is benoemd tot bijzonder hoogleraar Sociale theorie, humanisme en materialiteit aan de Faculteit der Maatschappij- en Gedragswetenschappen.

Mw. prof. dr. A. Mol (1958) is benoemd tot bijzonder hoogleraar Sociale theorie, humanisme en materialiteit aan de Faculteit der Maatschappij- en Gedragswetenschappen van de Universiteit van Amsterdam (UvA). De leerstoel is ingesteld vanwege Stichting Socrates.

Annemarie Mol richt haar onderzoek op de grondslagen van de sociale wetenschappen. Haar speciale belangstelling gaat uit naar de materialiteit van het bestaan en naar de menselijke lichamelijkheid. Met welke andere methoden en andere woorden zouden die beter verwerkt kunnen worden in de sociale, socio-materiële, theorievorming? In haar boek The Body Multiple (Duke University Press, 2002) demonstreerde Mol daartoe een mogelijkheid: het gedetailleerd etnografisch onderzoeken van praktijken maakt het mogelijk om ‘het lichaam' te leren kennen als een, telkens andere, ‘dader die wordt gedaan'. In De logica van het zorgen (Uitgeverij Van Gennep, 2006) thematiseerde Mol het proces van kennen en interveniëren in lichamen. Ze betoogde dat de grilligheid van lichamen met zich meebrengt dat ‘dokteren' meer perspectief biedt dan ‘controleren' en liet zij zien dat ook technieken grillig zijn.

In een serie artikelen over metaforen als ‘netwerk', ‘vloeistof' en ‘semipermeabele grenzen' stelde Mol de verplaatsbaarheid van dingen (waterpompen, virussen) en praktijken (meten, diagnosticeren) aan de orde. Daarbij ging het vooral om de geografische verplaatsbaarheid van het mondiale noorden naar het zuiden en omgekeerd. Op dit moment en in de nabije toekomst richt onderzoek zich op eten. Eten is niet alleen biologisch en sociaal, maar ook intiem en mondiaal. Socio-materiële verhoudingen onderzoeken aan de hand van eten geeft dan ook nieuwe inzichten in de verbanden en de verschillen tussen mensen wereldwijd. En waar ‘handelen' in de Westerse traditie vooral begrepen is vanuit het letterlijk bewegen van de handen, doet zich de vraag voor wat er gebeurt als we er ‘eten' model voor laten staan.

Mol was vanaf 1996 verbonden aan de Universiteit Twente als Socrates hoogleraar Politieke filosofie en als senior onderzoeker op telkens andere, losse projecten. Daarvoor werkte ze als postdoc aan de Universiteit Maastricht en de Universiteit Utrecht en als junior onderzoeker aan de Universiteit Groningen. Mol is sinds 2006 lid van de Sociaal Wetenschappelijke Raad van het KNAW. Voor The Body Multiple ontving ze de Ludwig Fleck Prize en de Sociology of Health and Illness Book Prize.