Dhr. prof. dr. N. Reshetikhin (1958) is benoemd tot hoogleraar Geometry and Quantum Theory aan de Faculteit der Natuurwetenschappen, Wiskunde en Informatica van de Universiteit van Amsterdam (UvA).

Het onderzoek van Nicolai Reshetikhin richt zich vooral op de mathematische fysica, waaronder een groot aantal wiskundige vraagstukken die relevant zijn voor de theoretische fysica. Hij heeft veel belangrijke bijdrages geleverd aan de theorie van kwantum integreerbare systemen in statistische mechanica. Momenteel werkt Reshetikhin aan de wiskundige aspecten van de semi-klassieke analyse in kwantumveldentheorie. Ook houdt hij zich bezig met een aantal algebraïsche problemen in de theorie van kwantuminvarianten van knopen en topologische variëteiten.

Aan de UvA zal Reshetikhin als deeltijdhoogleraar zijn onderzoek in de mathematische fysica en gerelateerde vakgebieden voortzetten. Een van de speerpunten van zijn onderzoek zal de studie van laag-dimensionale modellen in de kwantumveldentheorie en statistische mechanica zijn. Reshetikhin is verbonden aan het Korteweg-de Vries Instituut voor Wiskunde.

Reshetikhin is sinds 1992 werkzaam aan de University of California (Berkeley, VS), eerst als universitair hoofddocent en sinds 1993 als hoogleraar Wiskunde. Voor die tijd was hij als universitair docent verbonden aan Harvard University. Reshetikhin bekleedde tal van gasthoogleraarschappen, onder meer aan de Université de Genève, de L'École normale supérieure (Parijs), en de Ludwig-Maximilians-Universität (München). Hij is lid van de redactieraad van verschillende vakbladen, waaronder Letters in Mathematical Physics.