Dhr. dr. H. Wijfjes is per 1 september 2009 benoemd tot bijzonder hoogleraar Geschiedenis van de Nederlandse radio en televisie aan de Faculteit der Geesteswetenschappen.
Dhr. dr. H. Wijfjes (1956) is per 1 september 2009 benoemd tot bijzonder hoogleraar Geschiedenis van de Nederlandse radio en televisie aan de Faculteit der Geesteswetenschappen van de Universiteit van Amsterdam. De leerstoel is ingesteld vanwege het Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid in Hilversum en de Stichting Erik en Hans, vernoemd naar de televisiepionier Erik de Vries en zijn echtgenote, de choreografe Hans Snoek.

Het onderzoek van Huub Wijfjes bestrijkt een breed terrein, van de geschiedenis van de Nederlandse journalistiek tot aan de relatie tussen politiek en media. Binnen de Afdeling Mediastudies van de Faculteit der Geesteswetenschappen zal hij, in samenwerking met het Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid, onderwijs geven en onderzoek doen op het terrein van de geschiedenis van radio en televisie. Momenteel werkt Wijfjes aan een multimediale geschiedschrijving van de VARA. Dat project zal in september dit jaar resulteren in de publicatie van een boek en een website. Daarnaast is hij nauw betrokken bij ‘De eeuw van Beeld en Geluid', eveneens in samenwerking met het Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid.

Wijfjes studeerde Geschiedenis aan de Universiteit Leiden en promoveerde in 1988 aan de Vrije Universiteit in Amsterdam op het proefschrift Radio onder restrictie. Overheidsbemoeiing met radioprogramma's 1919 - 1941. Momenteel is hij werkzaam als universitair docent Journalistiek/Geschiedenis bij de Faculteit der Letteren van de Rijksuniversiteit Groningen.

Wijfjes publiceerde en redigeerde vele boeken, waaronder Omroep in Nederland. Vijfenzeventig jaar medium en maat­schappij, 1919-1994 (Waanders, 1994),Van geloof, hoop en liefde. Vijftig jaar interkerke­lijke omroep in Nederland, 1946-1996 (Kok/IKON, 1996, samen met Hans Blom en Jan Wieten) en Journalistieke cultuur in Nederland (AUP, 2002, samen met Frank van Vree, Jo Bardoel en Chris Vos). In 2004 publiceerde hij een omvangrijke studie naar de geschiedenis van de Nederlandse journalistiek onder de titel: Journalistiek in Nederland 1850-2000. Beroep, cultuur en organisatie (Boom Uitgevers).