Mw. dr. M.Y.A. Zieck is benoemd tot hoogleraar International Refugee Law aan de Faculteit der Rechtsgeleerdheid.
mw. prof. dr. M.Y.A. Zieck (Marjoleine)
Mw. dr. M.Y.A. Zieck is benoemd tot hoogleraar International Refugee Law aan de Faculteit der Rechtsgeleerdheid van de Universiteit van Amsterdam.

Marjoleine Zieck studeerde wijsbegeerte en rechten aan de Universiteit van Amsterdam en promoveerde in 1997, cum laude, op een proefschrift over vrijwillige repatriëring van vluchtelingen. Zij is directeur van de Amsterdam Law School (Graduate School of Law en College of Law) en tevens buitengewoon hoogleraar internationaal publiekrecht aan het Pakistan College of Law te Lahore (Pakistan).

Zieck doceert het vak International Refugee Law in Amsterdam en Lahore (in Lahore toegespitst op de Afghaanse vluchtelingen in Pakistan) en gaf gastcolleges in Columbia University School of Law. Zij schreef twee boeken over UNHCR (United Nations High Commissioner for Refugees). Het eerste boek analyseert de zogenaamde ‘duurzame oplossing' van vrijwillige repatriëring van vluchtelingen, het tweede analyseert de overeenkomsten die UNHCR sluit met staten waarin het een (operationele) aanwezigheid heeft. Zij publiceerde in diverse internationale wetenschappelijke tijdschriften zoals het Refugee Survey Quarterly en het International Journal of Refugee Law.

Haar huidige onderzoek richt zich op de mate waarin het internationale vluchtelingrechtelijke regime dat bestaat uit (verdrags)verplichtingen van staten ten aanzien van vluchtelingen op hun grondgebied enerzijds en een aanvullende rol van UNHCR anderzijds (bescherming en het zoeken naar duurzame oplossingen voor het vluchtelingenprobleem) gedurende meer dan de halve eeuw dat het regime bestaat, is veranderd. Een verandering die met name vragen oproept aangaande de toenemende kloof tussen de verplichtingen van staten en het mandaat van UNHCR. Dit onderzoek zal in 2012 in de vorm van een boek worden gepubliceerd door Edward Elgar Publishers onder de titel: The International Protection of Refugees:UNHCR's Parallel Universe.