Mw. prof. dr. E.G. Smit is benoemd tot hoogleraar Media & Advertising aan de Faculteit der Maatschappij- en Gedragswetenschappen.
Fotograaf: Jeroen Oerlemans.
Mw. prof. dr. E.G. Smit (1967) is benoemd tot hoogleraar Media & Advertising aan de Faculteit der Maatschappij- en Gedragswetenschappen van de Universiteit van Amsterdam (UvA).

Edith Smit onderzoekt de rol van reclame in het dagelijkse leven en naar de effectiviteit van verschillende media formats. Bij haar onderzoek binnen de nieuwe leerstoel Media & Advertising ligt de nadruk op twee thema's die kenmerkend zijn voor ontwikkelingen in het medialandschap: de integratie van media en merken, en de toegenomen customisation van communicatie. Voorbeelden van deze ontwikkelingen zijn Rabobank, die zelf televisie maakt op Rabosport.nl en de iPhone-versie van het Engelse Kraft Foods-magazine met aanbiedingen op maat tijdens het boodschappen doen.

Smit is sinds 2007 bijzonder hoogleraar Customer Media aan de UvA. Voor die tijd was zij onder meer universitair hoofddocent Communicatiewetenschap aan dezelfde universiteit. Smit was acht jaar directeur van SWOCC, Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Commerciële Communicatie. Zij ontving verschillende prijzen voor haar publicaties, zoals een Top Paper Award van de International Communication Association en een dissertatieprijs van de MarktOnderzoekAssociatie. Ook ontving Smit een Coq d'Honneur van het Genootschap voor Reclame voor haar inspanningen voor SWOCC.