Dhr. prof. dr. M.J.O. Pratt is benoemd tot hoogleraar Contemporary Cultural and Literary Studies aan de Faculteit der Geesteswetenschappen van de Universiteit van Amsterdam (UvA). Pratt zal de (deeltijd)leerstoel combineren met zijn functie als dean van het Amsterdam University College (AUC) van de UvA en Vrije Universiteit Amsterdam
Murray Pratt, Professor Contemporary Cultural and Literary Studies, Amsterdam University College (AUC)
Foto: Dirk Gillissen

Murray Pratt verkent in zijn onderzoek – door de bestudering van een grote verscheidenheid aan culturele objecten – vragen die ontstaan aan de grenzen van menselijke eigenheid, op het unieke punt waar het begrip van wat de mens is er niet meer toe doet. Ook op de nieuwe leerstoel zal Pratt zich – door bestudering van literatuur, film en andere culturele representaties – richten op het nagaan van afwijkingen in de morfologieën van een aantal van de belangrijkste uitingen van menselijk denken.

Het onderzoek van Pratt houdt nauw verband met zijn rol als dean van het AUC en daarmee met de discussies en visies met betrekking tot het hedendaags geesteswetenschappelijk onderwijs. Binnen de context van de Amsterdam School for Cultural Analysis (ASCA) van de UvA zal Pratts onderzoek dan ook gefocust zijn op vernieuwingen in het geesteswetenschappelijk onderwijs. Pratt is tevens geïnteresseerd in de vraag hoe veranderingen in onze culturele referenties invloed hebben op  pedagogische benaderingen binnen de geesteswetenschappen. Het gaat daarbij niet alleen om de objecten van studie, maar ook om de plaats, stijl en doelstellingen van leren en doceren.

Pratt promoveerde aan de University of Oxford op het proefschrift Autobiography, Fiction and Identity in Alain Robbe-Grillet, Hervé Guibert and Roland Barthes. Van 2007 tot 2016 was hij hoogleraar Franse en Internationale Studies aan de Nottingham Trent University. Aan diezelfde universiteit was hij tevens decaan van de School of Arts and Humanities. Eerder was hij universitair hoofddocent Frans en leidde hij de afdeling European Studies aan het Institute for International Studies van de University of Technology in Sydney (UTS).

Pratt heeft uitgebreid gepubliceerd over literatuur, film en beeldromans. Onder zijn redactie verschenen verschillende bundels en tijdschriftedities op het terrein van Franse en Europese studies, genderstudies en culturele studies, bijvoorbeeld Contemporary French Civilization, French Cultural Studies, Portal - Journal of Multidisciplinary Studies and Culture, Theory and Critique. Eerdere onderzoeksprojecten van Pratt waren onder meer ‘Autobiography and AIDS in France’, ‘Representing the Self in Graphic Novels’ en ‘Gender and Sexuality in Contemporary Film and Literature’. Hexagonal Variations: Diversity, Plurality and Reinvention in Contemporary France (Rodopi 2011, met Jo McCormack en Alistair Rolls) en In a Queer Place: Sexuality and Belonging in British and European Contexts (Ashgate 2002, met Kate Chedgzoy en Emma Francis) behoren tot zijn kernpublicaties. Verder begeleidde Pratt promotieonderzoek op gebieden als gemeenschapsidentiteiten in Europa, en seksuele politiek, geweld en identiteit in Frankrijk en Australië.