Mw. dr. S.B. Schagen (1971) is benoemd tot bijzonder hoogleraar Cognitieve Functies en Kankertherapie aan de Faculteit der Maatschappij- en Gedragswetenschappen van de Universiteit van Amsterdam (UvA). De leerstoel is ingesteld vanwege de Stichting het Nederlands Kanker Instituut.
Sanne Schagen, hoogleraar NKI, Cognitieve Functies en Kankertherapie
Foto: Dirk Gillissen

Sanne Schagen doet zowel klinisch werk als onderzoek op het gebied van cognitieve gevolgen van kanker en kankerbehandelingen. Ze kijkt naar de aanwezigheid en de oorzaken van cognitieve problemen (zoals geheugen- en concentratieproblemen) bij verschillende tumorsoorten en behandelingen. Verder onderzoekt Schagen hoe deze cognitieve klachten verminderd kunnen worden en op welke manier patiënten er het beste mee om kunnen gaan in het dagelijks leven.

Er bestaan al verschillende samenwerkingsbestanden tussen de afdeling Brein en Cognitie van de UvA en het Antoni van Leeuwenhoek. Als hoogleraar aan de UvA gaat Schagen onderzoeksactiviteiten opzetten en begeleiden tussen de afdeling Brein en Cognitie en het Antoni van Leeuwenhoek. Tevens zal ze zich bezighouden met het opzetten van onderwijs binnen de programmagroep voor de groeiende groep neuropsychologen die geconfronteerd zullen worden met patiënten die cognitieve problemen ervaren na kanker en kankerbehandeling.

Schagen is klinisch neuropsycholoog en sinds 1996 werkzaam als onderzoeker bij het Antoni van Leeuwenhoek. Sinds 2008 is ze groepsleider binnen de afdeling Psychosociaal Onderzoek en Epidemiologie. Ze is medeoprichter van de International Cognition and Cancer Task Force (ICCTF), een internationale werkgroep die tot doel heeft het onderzoek op het gebied van cognitie en kanker te bevorderen.