Foto: Jeroen Oerlemans

Dhr. dr. Th.H.P.M. Thomassen (1950) is per 1 februari 2010 benoemd tot hoogleraar Archiefwetenschap aan de Faculteit der Geesteswetenschappen van de Universiteit van Amsterdam (UvA).

Theo Thomassen gaat zich bezighouden met onderwijs en onderzoek op het gebied van de archiefwetenschap. Dit vakgebied heeft zich in het laatste decennium breed ontwikkeld. De aandacht gaat tegenwoordig uit naar de vorming, het beheer, de selectie en het gebruik van archief van vroeger, van nu en van de toekomst, aan archief dat nog deel uitmaakt van de lopende administratie en archief dat als cultureel erfgoed wordt aangemerkt. Het gaat daarbij niet alleen om het archief zelf, maar ook om de personen en organisatie die het vormen en andere maatschappelijke factoren die de inhoud, de betekenis en de waarde van archieven bepalen. Thomassen zal als docent in de eerste plaats betrokken zijn bij de opleiding Culturele informatiewetenschap en bij de duale master Archiefwetenschap. Hij zal een belangrijke rol spelen in de inhoudelijke en organisatorische afstemming en samenwerking tussen de archivarissenopleidingen van de Universiteit van Amsterdam (archivistiek A) en de Hogeschool van Amsterdam (archivistiek B) en in de afstemming van de archivarissenopleiding op de opleidingsbehoeften van het beroepenveld.

Thomassen was vanaf 2002 directeur van de Reinwardt Academie van de Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten, die een hbo-bachelor Cultureel erfgoed en een internationale master in Museology verzorgt. Voor die tijd werkte hij vijftien jaar bij de (Rijks)Archiefschool, waarvan negen jaar als directeur. Van 1998 tot 2002 was hij bovendien docent aan de UvA en de HvA. In 2009 promoveerde hij cum laude aan de UvA op het proefschrift Instrumenten van de macht. De Staten-Generaal en hun archieven 1576-1796. Thomassen was ook (vice)president van de opleidingensectie van de International Council on Archives en lid van de commissie archieven van de Raad voor Cultuur die onder meer adviseerde over erfgoedselectie.