Dhr. dr. A.P. Bos is benoemd tot hoogleraar Acute kindergeneeskunde & intensive care aan de Faculteit der Geneeskunde.
Dhr. dr. A.P. Bos (1949) is benoemd tot hoogleraar Acute kindergeneeskunde & intensive care aan de Faculteit der Geneeskunde van de Universiteit van Amsterdam (AMC-UvA).

Bert Bos heeft zich binnen de intensive care voor kinderen vooral toegelegd op de effecten die een levensbedreigende ziekte en de weliswaar noodzakelijke, maar vaak agressieve behandeling hebben voor het kind. Dit heeft enerzijds geleid tot de ontwikkeling van een onderzoekslijn gericht op aandoeningen die leiden tot acute levensbedreigende longziekten. Deze lijn heeft een sterk translationeel karakter, waarbij steeds de relevantie voor het zieke kind wordt gezocht. Hieruit zijn diverse publicaties in toonaangevende tijdschriften op het gebied van intensive care voortgekomen. Daarnaast heeft Bos aan de wieg gestaan van onderzoek naar de langetermijneffecten van intensive care-opnames bij kinderen. Dit heeft geleid tot de ontwikkeling van een polikliniek, waar follow-up onderzoek plaatsvindt naar medische en psychische gevolgen bij kinderen en hun ouders en gezinsleden die opgenomen waren met een ernstige levensbedreigende ziekte. Vanuit zijn belangstelling voor medisch ethische problemen heeft Bos in belangrijke mate bijgedragen aan de ontwikkeling van een project gericht op het verhogen van de kwaliteit van end-of-life decision making en communicatie rond de opname van ernstig zieke kinderen.

Bos is sinds 2000 hoofd Intensive Care Kinderen en plaatsvervangend opleider Kindergeneeskunde in het Emma Kinderziekenhuis van het AMC. Voor die tijd was hij hoofd Paediatrische Intensive Care bij de Beatrix Kinderkliniek van het Universitair Medisch Centrum Groningen. Hij is actief betrokken bij de implementatie van de vernieuwde opleiding kindergeneeskunde in de opleidings- en onderwijsregio (OOR) van het AMC. Bos publiceerde in diverse nationale en internationale wetenschappelijke tijdschriften zoals Lancet, Critical Care Medicine en Intensive Care Medicine.