Dhr. dr. P. Kerkhof is benoemd tot bijzonder hoogleraar Customer Media aan de Faculteit der Maatschappij- en Gedragswetenschappen.
dhr. prof. dr. Peter Kerkhof, medewerker FMG, hoogleraar Customer Media
Fotograaf: Jeroen Oerlemans

Dhr. dr. P. Kerkhof (1965) is benoemd tot bijzonder hoogleraar Customer Media aan de Faculteit der Maatschappij- en Gedragswetenschappen van de Universiteit van Amsterdam (UvA). De leerstoel is ingesteld vanwege de Stichting Leerstoel Customer Media.

Peter Kerkhof zal onderzoek verrichten naar de manier waarop relatiemedia binding aan het merk en aan het medium tot stand brengen. Hij zal daarin nadrukkelijk aandacht besteden aan nieuwe media als tools voor relatiebinding. Te denken valt aan digitale magazines, social media, het gebruik van mobiele telefoon en tablets. Hij bouwt daarmee voort op zijn onderzoek naar de manier waarop organisaties social media (zoals Twitter, LinkedIn, Hyves) kunnen inzetten, en naar de effecten die dit heeft op consumenten. Social media vormen voor organisaties en voor uitgevers van customers media een nieuwe en vaak nog onbekende omgeving. Een goed doordachte inzet van online customer media kan ervoor zorgen dat merken een rol gaan spelen in social media. Het onderzoek van de leerstoel moet daaraan een bijdrage leveren.

Kerkhof blijft werkzaam als universitair hoofddocent aan de Vrije Universiteit Amsterdam (VU). Sinds 2010 is hij hoofd van de afdeling Communicatiewetenschap aan diezelfde universiteit. Kerkhof heeft vele publicaties op zijn naam staan, onder meer in het Journal of Applied Communication Research, het Journal of Interactive Marketing en het Journal of Experimental Social Psychology.