Mw. prof. dr. M. Westerveld is benoemd tot hoogleraar Sociaal Verzekeringsrecht aan de Faculteit der Rechtsgeleerdheid.
Mw. prof. dr. M. Westerveld (1953) is benoemd tot hoogleraar Sociaal Verzekeringsrecht aan de Faculteit der Rechtsgeleerdheid van de Universiteit van Amsterdam (UvA).

Mies Westerveld is sinds 1999 aan de UvA verbonden als universitair hoofddocent arbeidsrecht en als senior onderzoeker sociaal recht bij het Hugo Sinzheimer Instituut (HSI). Zij is fellow bij het Amsterdams Instituut voor Arbeidsstudies (AIAS). Haar onderzoek richt zich op thema's als de rol van grondrechten in de sociale zekerheid, de contractsbenadering (transactiestaat) in de sociale zekerheid en, meer in zijn algemeenheid, de omvorming van een beschermende in een meer activerende verzorgingsstaat. Zij kiest daarbij voor een interdisciplinaire benadering, waarbij het recht steeds vertrek- en eindstation is. Als hoogleraar wil zij het academische en maatschappelijke belang van deze benadering uitdragen, in publicaties en in het onderwijs aan aankomende juristen.

In november 2007 is Westerveld benoemd als bijzonder hoogleraar Sociale rechtshulp aan de UvA. In die hoedanigheid werkt zij nauw samen met de hoogleraar Advocatuur. Zij heeft in de verschillende rechtswinkels van de UvA, de Vrije Universiteit en de Hogeschool van Amsterdam een nuttige brug gevonden naar studenten met belangstelling voor juridische en maatschappelijke problemen van mensen aan de onderkant van de samenleving. Beide leerstoelen zijn inhoudelijk in zoverre verwant, dat voor beide solidariteit en financierbaarheid dragende thema's zijn.

Westerveld is sinds medio 2003 lid van de Eerste Kamer der Staten-Generaal. In die hoedanigheid heeft zij het woord gevoerd over veel recente wetswijzingen in de sociale zekerheid. De daarbij opgedane kennis en ervaring hebben haar gevoed met ideeën, die zij als hoogleraar hoopt om te zetten tot beleidsoverstijgende onderzoeksvragen.