Dhr. dr. G.R.A.M. D’Haens is benoemd tot hoogleraar Inflammatoire darmziekten aan de Faculteit der Geneeskunde.
dhr. prof. dr. Geert D'Haens. Medewerker AMC, hoogleraar Inflammatoire darmziekten, UvA Persvoorlichting, foto Jeroen Oerlemans
Fotograaf: Jeroen Oerlemans

Dhr. dr. G.R.A.M. D’Haens (1962) is benoemd tot hoogleraar Inflammatoire darmziekten aan de Faculteit der Geneeskunde van de Universiteit van Amsterdam (AMC-UvA).

Geert D’Haens zal in zijn onderwijs de nadruk leggen op de ontstekingsmechanismen in het spijsverteringsstelsel, de interacties met de darmflora, de behandeling van infecties en ontstekingen van het maagdarmkanaal, en de mechanismen van absorptie en digestie. Als hoofd van de sectie inflammatoire darmziekten van het AMC leidt hij het onderzoek naar nieuwe geneesmiddelen en behandelingsstrategieën voor darmontstekingen. Ook beoogt D’Haens een link tot stand te brengen tussen het onderzoek in het Tytgat Research Institute for Liver and Intestinal Diseases en de patiëntenzorg in het AMC.

Sinds 1999 is D’Haens werkzaam aan de afdeling Gastro-enterologie van het Imelda ziekenhuis in Bonheiden (België), waar hij sinds 2002 directeur is van het Imelda GI clinical research center. D’Haens is voorzitter van de Vlaamse Vereniging voor Gastro-enterologie en van de clinical trial section van de European Crohn’s and Colitis Organization ECCO, waarvan hij mede-oprichter is. Sinds kort is hij ook scientific secretary van de IOIBD (international organization for inflammatory bowel disease). Hij heeft vele publicaties op zijn naam staan onder meer in vaktijdschriften als Lancet, American Journal of Gastroenterology, Gastroenterology en Gut. Van de Belgian Society of Internal Medicine kreeg D’Haens in 2009 de prijs voor beste Belgische publicatie.