Dhr. dr. ir. B.J.A. Kröse is benoemd tot bijzonder hoogleraar Ambient Robotics aan de Faculteit der Natuurwetenschappen, Wiskunde en Informatica van de Universiteit van Amsterdam.
dhr. prof dr. ir. Ben Krse, medewerker FNWI, hoogleraar Ambien Robotics, foto Jeroen Oerlemans

Dhr. dr. ir. B.J.A. Kröse (1952) is benoemd tot bijzonder hoogleraar Ambient Robotics aan de Faculteit der Natuurwetenschappen, Wiskunde en Informatica van de Universiteit van Amsterdam (UvA). De leerstoel is ingesteld vanwege de Stichting Bèta Plus en wordt gefinancierd door het kenniscentrum CREATE-IT applied research van de Hogeschool van Amsterdam.

Kröse is sinds 1989 werkzaam aan de UvA, sinds 1997 als universitair hoofddocent bij de onderzoeksgroep Intelligent Autonomous Systems van het Instituut voor Informatica. In zijn onderzoek richt Ben Kröse zich op de ontwikkeling van nieuwe methoden voor real-world intelligente systemen, zoals robots, observatiesystemen en interactieve apparaten.

Ook als bijzonder hoogleraar zal Kröse zich bezighouden met informaticamethodieken voor gedistribueerde, interactieve systemen die toegepast kunnen worden in zorg, welzijn, veiligheid en comfort. Dergelijk onderzoek is vereist om robotica- en domoticasystemen (domotica: ICT in de woonomgeving) te kunnen maken die in staat zijn om met mensen te communiceren. Kröse werkt nauw samen met de Hogeschool van Amsterdam (HvA), waar hij sinds 2004 lector Digital Life is. De leerstoel Ambient Robotics heeft een directe koppeling met het op domotica gerichte lectoraat Digital Life. Kröse is tevens wetenschappelijk manager van CREATE-IT applied research, het kenniscentrum van het domein Media, Creatie en Informatie van de HvA.