Mw. dr. S. Middeldorp is benoemd tot hoogleraar Inwendige Geneeskunde, in het bijzonder thrombose en hemostase, aan de Faculteit der Geneeskunde.
mw. prof. dr. Saskia Middeldorp, mederwerker AMC, Inwendige geneeskunde i.h.b. thrombose en hemostase, foto Jeroen Oerlemans

Mw. dr. S. Middeldorp (1966) is benoemd tot hoogleraar Inwendige Geneeskunde, in het bijzonder thrombose en hemostase, aan de Faculteit der Geneeskunde van de Universiteit van Amsterdam (AMC-UvA).

Saskia Middeldorp doet onderzoek naar de etiologie van trombose, klinische implicaties van trombotische risicofactoren, en de ontwikkeling en toepassing van nieuwe antistollingsmiddelen. Zij heeft speciale aandacht voor niches in tromboseonderzoek, zoals de optimale preventie en behandeling van trombose en andere vasculaire complicaties bij zwangere vrouwen.

Middeldorp is internist-vasculair geneeskundige. Sinds 2006 was zij werkzaam als internist/universitair hoofddocent bij de afdelingen Klinische Epidemiologie en Inwendige Geneeskunde aan de Universiteit Leiden. Voor die tijd was ze werkzaam bij het AMC-UvA als internist en onderzoeker. Middeldorp verwierf als principal investigator diverse beurzen voor onderzoek. Zo verwierf ze in 2008 het Clinical Established Investigatorship van ruim 530.000 euro van de Nederlandse Hartstichting voor onderzoek naar de relatie tussen arteriële en veneuze trombose. Middeldorp publiceerde in diverse internationale wetenschappelijke tijdschriften, zoals de New England Journal of Medicine, Blood, Circulation, Journal of Thrombosis and Haemostasis en PLoS Medicine.