Dhr. dr. J.E.A.M. van Bergen is benoemd tot bijzonder hoogleraar Hiv en Soa in de eerste lijn aan de Faculteit der Geneeskunde.

Dhr. dr. J.E.A.M. van Bergen (1955) is benoemd tot bijzonder hoogleraar Hiv en Soa in de eerste lijn aan de Faculteit der Geneeskunde van de Universiteit van Amsterdam (AMC-UvA). De leerstoel is ingesteld vanwege de Stichting Aids Fonds – Soa Aids Nederland.

Jan van Bergen heeft zich de afgelopen 15 jaar toegelegd op onderwijs en onderzoek van seksueel overdraagbare infecties, met name rondom Chlamydia trachomatis en Hiv. Naast diagnostiek en therapie betreft het preventie en screening. Van Bergen ziet het als zijn opdracht de kwaliteit van huisartsgeneeskundig handelen op dit vakgebied middels onderzoek en onderwijs beter in kaart te brengen en te helpen verbeteren en borgen.

Van Bergen is sinds 2003 werkzaam als programmaleider bij Soa Aids Nederland, met een beperkte detachering bij het RIVM. Hij is coördinator van de proefimplementatie Chlamydia screening. Daarnaast werkt hij als huisarts in Gezondheidscentrum Venserpolder in Amsterdam. Voor die tijd was Van Bergen onder meer coördinator Kwaliteitsbeleid en deskundigheidsbevordering bij Stichting Soa-bestrijding en hoofdredacteur van het SEKSOA Magazine. Sinds 2010 is hij voorzitter van de expertgroep Huisarts Advies Groep Seksuele Gezondheid bij het Nederlands Huisartsen Genootschap. Van Bergen heeft vele publicaties op zijn naam staan onder meer in vaktijdschriften als British Journal of General Practice, Sexually Transmitted Infections en International Journal of STD & AIDS.

De huisarts is in Nederland in omvang nog steeds een belangrijke zorgverlener op het terrein van hiv en andere soa. Met het instellen van de leerstoel wil de Stichting Aids Fonds – Soa Aids Nederland een bijdrage leveren aan een effectieve praktijkvoering en een optimale kwaliteit van zorg op het terrein van soa en hiv.