Dhr. dr. R.J.A. Laeven (1979) is benoemd tot hoogleraar Verzekeringseconomie aan de Faculteit Economie en Bedrijfskunde van de Universiteit van Amsterdam (UvA).
Foto: Jeroen Oerlemans

Roger Laeven is expert op het gebied van financieel risicomanagement. Hij richt zich in het bijzonder op het meten, waarderen en aggregeren van verzekerings- en financiële risico's. Recentelijk ontwikkelde en implementeerde hij - in internationale samenwerking met gerenommeerde experts - modellen, methoden en technieken voor het in kaart brengen van financieel besmettingsgevaar en systeemrisico. De leerstoel Verzekeringseconomie (Risk and Insurance), die mogelijk gemaakt wordt door het Verbond van Verzekeraars, stelt Laeven in staat om, op basis van inzichten uit zijn wetenschappelijk onderzoek, samen met zijn onderzoeksgroep een actieve rol te spelen in het debat over de nieuwe architectuur voor regulering en supervisie van verzekeraars en pensioenfondsen.

Laeven was van 2007 tot 2011 als universitair hoofddocent verbonden aan de Universiteit van Tilburg. Daarnaast is hij sinds 2007 visiting research fellow bij het Bendheim Center for Finance aan Princeton University in de Verenigde Staten. Hij ontving diverse onderzoekssubsidies, waaronder in 2006 en 2009 een Veni- respectievelijk Vidi-subsidie van de Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO). In 2007 ontving hij de Christiaan Huygens prijs voor zijn dissertatie Essays on Risk Measures and Stochastic Dependence. With Applications to Insurance and Finance over het meten van financiële risico’s. Laeven is leider van de Multivariate Risk Modelling Group van Eurandom (European Institute for Statistics, Probability, Stochastic Operations Research and Its Applications). Hij is associate editor van Insurance: Mathematics and Economics en Insurance Markets and Companies: Analyses and Actuarial Computations, is fellow van onder meer het Amsterdam Center for Insurance Studies (ACIS) en Netspar en is extramural fellow van CentER, het economisch onderzoeksinstituut van de Universiteit van Tilburg.

Met het mogelijk maken van de leerstoel wil het Verbond van Verzekeraars een bijdrage leveren aan praktisch wetenschappelijk onderwijs en toegepast onderzoek naar de financiële sector, in het bijzonder verzekeringen. Het Verbond van Verzekeraars biedt hiertoe financiële ondersteuning aan het ACIS.