Dhr. dr. G.A. van Kleef (1977) is benoemd tot bijzonder hoogleraar Sociaal- en organisatiepsychologische aspecten van prosociaal gedrag aan de Faculteit der Maatschappij- en Gedragswetenschappen van de Universiteit van Amsterdam (UvA).
Dhr. prof. dr. Gerben van Kleef
Foto: Jeroen Oerlemans

De leerstoel is ingesteld vanwege de Van der Gaag Stichting van de Koninklijke Nederlandse Akademie van Wetenschappen (KNAW).

Gerben van Kleef richt zich in zijn onderzoek met name op de thema’s emotie, macht en conflict. Binnen het emotieonderzoek bekijkt hij hoe mensen elkaar onderling emotioneel beïnvloeden, bijvoorbeeld in de context van persoonlijke relaties, hulpverzoeken, onderhandelingen, leiderschap en teamwerk. Binnen een tweede onderzoeksprogramma bestudeert Van Kleef hoe mensen macht verwerven en hoe macht de sociale omgang beïnvloedt. Zo onderzoekt hij wanneer sociaal dan wel asociaal gedrag mensen omhoog stuwt in hiërarchieën, en hoe machtservaring van invloed is op inlevingsvermogen, compassie en hulpvaardig gedrag. Binnen de onderzoekslijn over conflict onderzoekt Van Kleef in welke situaties mensen zich coöperatief opstellen in een conflict en in welke situaties zij kiezen voor een competitieve benadering. In het kader van de bijzondere leerstoel zal Van Kleef zijn onderzoek naar de relatie tussen emotie, macht en coöperatie verder uitdiepen.

Van Kleef werkt sinds 2004 bij de afdeling Sociale Psychologie van de UvA, sinds 2008 als universitair hoofddocent. In 2007 was hij visiting onderzoeker bij de Universiteit van Californië in Berkeley (VS). Hij promoveerde aan de UvA in 2004 (cum laude) en ontving voor zijn dissertatie onderscheidingen van de Associatie van Sociaal-Psychologische Onderzoekers en de International Association for Conflict Management. Van Kleef ontving verschillende onderzoekssubsidies, waaronder in 2006 en 2010 een Veni- respectievelijk Vidi-subsidie van de Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO). In 2008 kreeg hij de Early Career Award van de European Association of Social Psychology. Hij heeft een groot aantal publicaties op zijn naam staan in wetenschappelijke tijdschriften als Science, PNAS, Journal of Personality and Social Psychology, Academy of Management Journal en Psychological Science.