Mw. dr. E. Rutten is benoemd tot hoogleraar Letterkunde, in het bijzonder Slavische literatuur en cultuur, aan de Faculteit der Geesteswetenschappen van de Universiteit van Amsterdam (UvA).
mevr. prof.dr. E. (Ellen) Rutten
Foto: Jeroen Oerlemans

Ellen Rutten onderzoekt de wisselwerking tussen (literaire) creativiteit en digitalisering. Nu digitale media een steeds rigoureuzer perfectionalisering van het dagelijks leven toestaan, verlangen creatieve professionals in uiteenlopende disciplines – literatuur, maar bijvoorbeeld ook kunst, design, film, architectuur, muziek en mode – juist naar imperfectie. Rutten gaat zich de komende jaren bezighouden met de hang naar het imperfecte en de weerslag hiervan op Russische en transnationale ontwikkelingen in literatuur, kunst en design. Daarnaast leidt zij een onderzoek naar social media en cultureel geheugen in post-Sovjetstaten. Centraal in haar recente onderzoek en publicaties staan Russische literatuur, nieuwe media, design, herinneringscultuur en politiek.

Rutten is sinds 2007 als postdoc-onderzoeker werkzaam aan de University of Bergen (Noorwegen). Sinds 2010 is zij tevens coördinator van het project Web Wars – een studie naar debatten over het Sovjettrauma in social media – aan deze universiteit. Daarnaast is zij als gastonderzoeker verbonden aan de capaciteitsgroep Slavistiek van de UvA. Ook verzorgde zij gastlezingen aan de universiteiten van onder andere Oxford, Freiburg, Berlijn en Columbia New York. Sinds 2011 is Rutten mede-coördinator van de onderzoeksgroep Media & Memory van de Amsterdam School for Cultural Analysis en het Instituut voor Cultuur en Geschiedenis van de UvA. Van 2007 tot 2009 werkte Rutten als docent en onderzoeker – met een Rubicon-subsidie van de Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek – aan de Slavonic Department van de University of Cambridge. In Cambridge was ze een van de initiatiefnemers van de Russian Cultural Studies Group. Rutten is tevens mede-oprichter en redacteur van het wetenschappelijke tijdschrift Digital Icons: Studies in Russian, Eurasian & Central European New Media. Zij is stipendiaat van verschillende onderzoeksbeurzen, waaronder – samen met collega's in Cambridge, Groningen, Tartu en Helsinki – een HERA Joint Research Programme-subsidie.