Dhr. dr. B. Doosje (1966) is benoemd tot bijzonder hoogleraar Radicalisering studies aan de Faculteit der Maatschappij- en Gedragswetenschappen aan de Universiteit van Amsterdam (UvA). De leerstoel is ingesteld vanwege FORUM, stichting voor multiculturele vraagstukken.
dhr. prof. dr. Bertjan Doosje, mederwerker FMG, hoogleraar Radicalisering studies
Foto: Jeroen Oerlemans

Bertjan Doosjes onderzoeksinteresses betreffen stereotypering en discriminatie, emoties in intergroepsrelaties, radicalisering en polarisatie. Doosje promoveerde cum laude op een proefschrift over stereotypering in intergroepscontexten. Daarna verscheen mede van zijn hand het boek met de provocatief bedoelde titel In iedereen schuilt een terrorist (met R. Meertens en Y. Prins). Ook schreef Doosje de boeken Emoties in het dagelijks leven (met A. Fischer) en Aanpak van Radicalisme (met A. de Wolf). Hij heeft vele publicaties op zijn naam staan in vakbladen als Journal of Social Issues, Political Psychology en Journal of Personality and Social Psychology. In de toekomst zal zijn onderzoek zich richten op de rol van vertrouwen bij radicalisering en polarisatie.

Doosje is sinds 1991 in verschillende functies verbonden aan de afdeling Sociale Psychologie van de UvA, de laatste jaren als universitair hoofddocent. Eerder was hij werkzaam voor de Rijksuniversiteit Groningen. Van de Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO) ontving Doosje zowel een Veni- als een Vidi-subsidie. Hij ontving ook subsidies van het Ministerie van Veiligheid en Justitie en van de Europese Unie voor onderzoek naar radicaliseringsprocessen.