Mw. prof. dr. G.M.M. Kuipers (1971) is benoemd tot hoogleraar Cultuursociologie aan de Faculteit der Maatschappij- en Gedragswetenschappen van de Universiteit van Amsterdam (UvA).
mw. prof. dr. Geselinde Kuipers, medewerker FMG, hoogleraar Cultuursociologie
Foto Jeroen Oerlemans

Giselinde Kuipers doet onderzoek naar de sociale vorming van culturele standaarden en smaken, vooral op het gebied van humor en schoonheid. Hierbij kijkt ze zowel naar oordelen van professionals als van ‘gewone’ mensen, in verschillende Europese landen. In haar huidige onderzoek kijkt Kuipers vooral naar de relatie tussen transnationale culturele industrieën – Amerikaanse televisieproducenten, de internationale modellen- en modewereld - en de vorming van culturele standaarden in het dagelijks leven.

Kuipers is werkzaam als universitair hoofddocent aan de afdeling Antropologie en Sociologie van de UvA. Daarnaast bekleedt ze de Norbert Eliasleerstoel aan de Erasmus Universiteit Rotterdam.

In 2009 ontving Kuipers een ERC Starting Grant van ruim 1,2 miljoen euro voor haar onderzoeksproject over schoonheid. Daarnaast ontving ze diverse subsidies van NWO. In 2001 verscheen bij uitgeverij Boom haar boek Goede humor, slechte smaak. Nederlanders over moppen. In 2006 verscheen de Engelse bewerking Good Humor, Bad Taste. A Sociology of the Joke. Kuipers heeft vele publicaties op haar naam staan onder meer in vaktijdschriften als American Sociological Review, European Journal of Cultural Studies, European Journal of Social Theory en Poetics. Ze was een van de oprichters van het Nederlandse tijdschrift Sociologie en op dit moment hoofdredacteur van het internationale vaktijdschrift HUMOR International Journal of Humor Research.