Mw. dr. habil. N. Colin (1966) is benoemd tot hoogleraar Duitse literatuurwetenschap en cultuur van de moderne tijd aan de Faculteit der Geesteswetenschappen van de Universiteit van Amsterdam (UvA).
mw. prof. dr. (Nicole) Colin

Nicole Colin interesseert zich binnen de Germanistiek voor cultuurwetenschappelijke vragen en streeft naar interdisciplinaire samenwerking met andere (geestes)wetenschappen zoals filosofie, geschiedenis, sociologie, theaterwetenschappen, mediastudies. In de afgelopen jaren heeft zij zich vooral beziggehouden met herinneringsdiscoursen binnen de Duitse literatuur en film, en met het thema cultuurtransfer. In haar studie naar ‘het Duitse theater in Frankrijk na 1945’ (2011) analyseert Colin de werking van dit culturele veld in transnationaal perspectief, de cultuurpolitieke context en de artistieke identiteit van de kunstenaars. In 2012 heeft zij een monografie over de sociaal-kritische toneelteksten van Gerhart Hauptmann gepubliceerd; momenteel werkt ze aan een bundel over het thema productiviteitsdiscours en de daarbij behorende uitsluitingsmechanismen, en een lexicon over Duits-Franse culturele uitwisseling. Daarnaast houdt Colin zich bezig met de gevolgen van de geïnstitutionaliseerde subsidiepolitiek op het werk van kunstenaars in een vergelijkend perspectief.

Colin is sinds 2009 verbonden aan het Duitsland Instituut van de UvA. Ze promoveerde in 1993 in de wijsbegeerte aan de Universiteit van Wuppertal, waar ze daarna als wetenschappelijk medewerker op het gebied van de esthetiek en cultuuroverdracht werkte. Van 2001 tot 2006 was zij verbonden aan Sorbonne Nouvelle in Parijs; van 2006 tot 2009 aan de Universiteit Bielefeld. In februari 2010 habiliteerde Colin aan diezelfde universiteit. Zij zal zich vooral inzetten voor de vernieuwing van het masteronderwijs en voor het ontwikkelen van een nieuw onderzoeksprofiel van de afdeling Duitse Taal en Cultuur.