Mw. dr. S.E.J.A. de Rooij (1969) is benoemd tot hoogleraar Inwendige geneeskunde, in het bijzonder Geriatrie-Ouderengeneeskunde aan de Faculteit der Geneeskunde (AMC-UvA) van de Universiteit van Amsterdam.
Mw. prof. dr. (Sophia) de Rooij

Sophia de Rooij is Principal Investigator aan het AMC. Met haar onderzoeksgroep werkt zij aan klinisch verouderingsonderzoek op het gebied van delirium (acute verwardheid), vallen en valgerelateerd letsel, multimorbiditeit, polyfarmacie en functieverlies. Daarnaast werkt ze ook aan  innovatieve systeemoplossingen. Centraal in haar onderzoek staan de gevolgen van acute ziekte op zowel normaal als ongezond verouderen.

De Rooij werkt als internist-ouderengeneeskunde  en klinisch geriater in het AMC. Daarnaast is ze onder meer coördinator van het regionale ouderenzorgnetwerk ‘Kring Ouderenzorg AMC & partners’, penningmeester van de Nederlandse Internisten Vereniging en voorzitter van de expertgroep van het VMS-zorgprogramma ‘de oudere ziekenhuispatiënt’. In 2011 was ze werkzaam als gastonderzoeker aan de Harvard Medical School (Boston, VS). Van onder meer ZonMW ontving ze grote subsidies voor onderzoek op het gebied van innovatieve ouderengeneeskunde. Van Rooij heeft vele publicaties op haar naam staan in vaktijdschriften als Lancet Oncology, PLoS One, Oncologist, Journal of the American Geriatrics Society, Intensive Care Medicine en Rejuvenation Research.