Dhr. dr. F.J.G.M. Klaassen (1971) is benoemd tot hoogleraar Internationale Economische Betrekkingen aan de Faculteit Economie en Bedrijfskunde van de Universiteit van Amsterdam (UvA).
Dhr. prof. dr. (Franc) Klaassen

Franc Klaassen richt zich in zijn onderzoek op internationale economische vraagstukken. Binnen de internationale economie staan de economische relaties tussen landen centraal. Deze zijn traditioneel van groot belang voor economisch beleid. Door globalisering neemt dat belang verder toe. Momenteel werkt Klaassen aan een onderzoek waarin hij effecten van internationale economische integratieprocessen kwantificeert. Hij toonde onder andere aan dat de invloed van de euro op handel binnen de eurozone niet zo groot is. Tevens ontwikkelde Klaassen een maatstaf voor het meten van spanning op valutamarkten. Dit instrument kan hij op verschillende manieren inzetten, bijvoorbeeld bij het meten van effectiviteit van monetair beleid en op het gebied van internationale besmetting van crisissen.

Klaassen is sinds 1999 werkzaam aan de Faculteit Economie en Bedrijfskunde van de UvA, eerst als postdoc en vanaf 2003 als universitair hoofddocent Internationale Economie. Hij is afgestudeerd in zowel Econometrie als Economie aan de Universiteit van Tilburg, waar hij ook zijn promotieonderzoek deed. Klaassen was werkzaam als visiting fellow aan de University of Wisconsin-Madison. Hij is hoofd van het onderzoeksprogramma MInt en fellow aan het Tinbergen Instituut. Klaassen heeft vele publicaties op zijn naam staan in vaktijdschriften als Journal of the American Statistical Association, Journal of the European Economic Association en Journal of International Economics.